Κάντε το διάβασμα παιχνιδάκι!

admin

01 April 2021

No Comments

Home Μιλαμε με τους ειδικους

Κάντε το διάβασμα παιχνιδάκι!

Εργοθεραπευτικές συμβουλές για διάβασμα στο σπίτι.

Τους τελευταίους μήνες , λόγω της πανδημίας και των μέτρων, οι γονείς έχουν αναγκαστεί να πάρουν και άλλους ρόλους στο σπίτι, όχι τόσο ευχάριστους, όπως είναι ο ρόλος του δασκάλου.

 

Εκ των πραγμάτων το διάβασμα στο σπίτι φέρνει μεγάλο άγχος τόσο στους μαθητές όσο και στους ίδιους τους γονείς. Ως εργοθεραπευτές, στόχος μας είναι η μεγαλύτερη ανεξαρτητοποίηση των μαθητών στο σχολικό πλαίσιο και στην ολοκλήρωση της μελέτης του σπιτιού, για αυτό βοηθάμε και υποστηρίζουμε τους μαθητές, τους γονείς αλλά και τους δασκάλους.

 

Αποκτώντας ρουτίνες και συνήθειες μελέτης επιτυγχάνουμε την μέγιστη δυνατή αποδοτικότητα του μαθητή. Οι παρακάτω συμβουλές θα βοηθήσουν στο να εδραιωθούν οι καλές συνήθειες και να μειωθεί το άγχος των μαθητών:

Οργάνωση χώρου.

Δημιουργήστε ένα χώρο εργασίας στο σπίτι, ο οποίος θα προορίζεται αποκλειστικά για διάβασμα. Ο χώρος θα πρέπει να είναι καθαρός από συγκεχυμένους και εξωτερικούς ήχους, όπως η τηλεόραση, τα βιντεοπαιχνίδια και το ράδιο. Επίσης, θα πρέπει να έχει κατάλληλο και επαρκή φωτισμό καθώς και καλό αερισμό.

 

Η επιφάνεια εργασίας θα πρέπει να έχει πάνω μόνο τα απαραίτητα για τη μελέτη υλικά (μολύβια, ξύστρα, γόμα, τετράδια, βιβλία) και όχι πολλά ερεθίσματα που θα αποσπούν την προσοχή του παιδιού σας. Αυτή η δομημένη περιοχή περιορίζει τις αποσπάσεις της προσοχής και παρέχει ένα καλά οργανωμένο περιβάλλον εργασίας.

Οργάνωση μελέτης.

Δημιουργήστε ένα σύστημα για να παρακολουθήσετε τις σχολικές εργασίες και την ολοκλήρωσή τους. Το παιδί σας θα πρέπει να ενθαρρύνεται να διαχειρίζεται το πρόγραμμά του κάνοντας χρήση ενός πλάνου για την οργάνωση των δραστηριοτήτων του.

 

Βοηθητική προς αυτή την κατεύθυνση είναι η κατασκευή λίστας δραστηριοτήτων, όπου και κάθε φορά θα σημειώνει ό,τι ολοκληρώνει. Από ποιες εργασίες θα ξεκινήσει, δηλαδή από τις πιο εύκολες ή από τις πιο δύσκολες, εξαρτάται από το ίδιο το παιδί. Καλό είναι να δοκιμάσετε και τους δυο τρόπους για να δείτε ποιος του ταιριάζει περισσότερο.

Οργάνωση χρόνου.

Φτιάξτε ένα καθημερινό πρόγραμμα όπου το διάβασμα θα γίνεται την ίδια ώρα κάθε ημέρα και για συγκεκριμένο χρόνο, ώστε το παιδί να γνωρίζει ποιο είναι το πρόγραμμά του και τι έχει να κάνει. Σκεφτείτε τις αισθητηριακές του ανάγκες ή τους περισπασμούς, όπως η πείνα, η κόπωση ή ο θόρυβος, καθώς επίσης και τις συνήθειες ή τις προτιμήσεις του για να αποφασίσετε τον καλύτερο χρόνο για την ολοκλήρωση των εργασιών.

 

Κάποια παιδιά δουλεύουν καλύτερα πριν το δείπνο και άλλα χρειάζονται ξεκούραση κατά την επιστροφή από το σχολείο, πριν ολοκληρώσουν τις σχολικές τους εργασίες. Χρησιμοποιείστε ρολόγια ή χρονόμετρα για ενίσχυση της δεξιότητας έναρξης και ολοκλήρωσης του διαβάσματος ή μιας άσκησης.

Στάση σώματος.

Ενθαρρύνετε το παιδί σας να κάθεται σε μία σταθερή καρέκλα, με τα πόδια του να ακουμπούν στο πάτωμα ή σε κάποιο υποπόδιο. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μία καρέκλα γραφείου, η οποία σας παρέχει την δυνατότητα προσαρμογής του ύψους του καθίσματος, ανάλογα με το ύψος του παιδιού σας. Η πλάτη του παιδιού θα πρέπει να υποστηρίζεται από την πλάτη της καρέκλας. Η καλή στάση προλαμβάνει την επιφόρτιση της πλάτης και του αυχένα και διευκολύνει την ολοκλήρωση των εργασιών.Το χαρτί πρέπει να είναι τοποθετημένο δεξιά από τη μέση γραμμή του σώματος για τους δεξιόχειρες και αριστερά από τη μέση γραμμή του σώματος για τους αριστερόχειρες, με μια κλίση 25ο  – 30ο  προς αριστερά για τους δεξιόχειρες και προς δεξιά για τους αριστερόχειρες. 

 

Η σύλληψη του μολυβιού: Ως ιδανική σύλληψη των εργαλείων γραφής ορίζεται η «τριποδική σύλληψη». Δεχόμαστε όμως σαν λειτουργική λαβή και την πλάγια τριποδική. Ο καρπός θα πρέπει να είναι ίσιος και χαλαρός και ο πήχης να εφάπτεται απαλά στο τραπέζι. Ο αγκώνας θα πρέπει να είναι σε ορθή γωνία και οι ώμοι χαλαροί.

 

Οι διατατικές ασκήσεις μπορούν επίσης να υποστηρίξουν μία υγιή πλάτη. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να κάνει ένα διάλειμμα για διατάσεις ανά 20 λεπτά, ώστε να περιοριστεί η ένταση στα μάτια, ακολουθώντας τον κανόνα «20/20/20» (κάντε ένα διάλειμμα ανά 20 λεπτά, σταματήστε για 20’’ και κοιτάξτε τουλάχιστον 20 πόδια, περίπου 6 μέτρα, μακριά από την εργασία ή την οθόνη του υπολογιστή σας).

Επίπεδο διέγερσης.

Παρακολουθήστε το επίπεδο εκνευρισμού του παιδιού σας και του χρόνου που χρειάζεται για να ολοκληρώσει εργασίες. Επιτρέψτε στο παιδί ολιγόλεπτα διαλείμματα  κατά τη διάρκεια της μελέτης, όταν βλέπετε ότι έχει αρχίσει να κουράζεται και να δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί σε αυτό που κάνει. Προωθήστε το ενεργητικό παιχνίδι και τις σωματικές δραστηριότητες, οι οποίες θα εναλλάσσονται με πιο καθιστικές δραστηριότητες, όπως το διάβασμα στο σπίτι ή ο υπολογιστής. Η προσεκτική τοποθέτηση των διαλειμμάτων κατά το διάβασμα μειώνει την κούραση και υποστηρίζει την προσοχή και την συγκέντρωση των μαθητών.

 

Μη διστάσετε να ζητήστε συμβουλές, όποτε το κρίνετε απαραίτητο, από το προσωπικό του σχολείου και τον εργοθεραπευτή σας, για την επίδοση του παιδιού σας στο σχολείο. Δουλέψτε ως ομάδα για να υποστηρίξετε τις ακαδημαϊκές και τις συναισθηματικές του ανάγκες.

Μαριλένα Χαλουλάκου

NDT Therapist, SI Therapist

Leave a Reply

Your email address will not be published.